O e-μετασχηματισμός επιταχύνεται μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, με στόχο το 75% των πωλήσεων να γίνεται στα προσεχή χρόνια online.
Η ψηφιοποίηση των τραπεζικών εργασιών που συνεχίζουν να εκτελούνται στο κατάστημα αποτελεί κεντρικό στόχο των τραπεζών για το 2021. Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας ο μετασχηματισμός των τεσσάρων συστημικών ομίλων επιταχύνθηκε σημαντικά, ωστόσο θα χρειαστούν ακόμη αρκετά βήματα για να ελαχιστοποιηθούν οι λόγοι επίσκεψης των συναλλασσομένων στο δίκτυό τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες τραπεζικής πηγής, σε λίγα χρόνια από σήμερα όλες οι ταμειακές συναλλαγές, καθώς και η διάθεση της πλειονότητας των απλών προϊόντων καταθέσεων και χορηγήσεων θα γίνονται online. Συμβατή με το συγκεκριμένο στόχο ήταν και η πρόσφατη δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της Alpha Bank Βασίλη Ψάλτη ότι ο όμιλος στοχεύει στην ενίσχυση του ποσοστού των πωλήσεων προϊόντων και υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου στο 75%.
«Με την αύξηση των online εργασιών, θα καταστεί δυνατός όχι μόνο ο περιορισμός των μονάδων που λειτουργούμε πανελλαδικά κάτω από τις 1.000, αλλά και η αναμόρφωσή τους προς την κατεύθυνση αύξησης της αποδοτικότητάς τους» υπογραμμίζει ο γενικός διευθυντής συστημικού ομίλου.
Όπως εξηγεί ο ίδιος, το κατάστημα του μέλλοντος σχεδιάζεται έτσι ώστε να περιλαμβάνει τις τρεις παρακάτω ζώνες:
Ένα σημείο αυτοεξυπηρέτησης, μέσω κέντρων αυτόματων συναλλαγών (APS) ή ΑΤΜ, το οποίο θα μπορεί να λειτουργεί όλο το 24ωρο, εφόσον είναι δυνατή η αποκοπή του από τον κύριο χώρο κάθε καταστήματος.
Έναν τομέα όπου οι πελάτες θα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν ηλεκτρονικά τις συναλλαγές τους με την υποστήριξη / βοήθεια τραπεζικών στελεχών (υποβοηθούμενο self service).
Έναν χώρο σχεδιασμένο αποκλειστικά για επαφές με πελάτες, κατόπιν ραντεβού, για την προώθηση πιο σύνθετων προϊόντων, όπως π.χ. στεγαστικών ή επιχειρηματικών δανείων επενδυτικού σκοπού.
Τα φυσικά ταμεία ενδεχομένως να καταργηθούν ή να περιοριστούν στο ελάχιστο δυνατό.
Τα μέτρα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών
Η λήψη των μέτρων που πήρε η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, για τον περιορισμό των επισκέψεων στις μονάδες εξαιτίας της πανδημίας είναι καθοριστικής σημασίας. Για παράδειγμα, έχουν απαγορευτεί οι αναλήψεις μετρητών έως 400 ευρώ από το γκισέ και οι καταθέσεις σε λογαριασμούς έως 1.000 ευρώ, οι οποίες επιτρέπονται μόνο σε ΑΤΜ. Αυτό που ισχύει πρακτικά τους τελευταίους μήνες είναι ότι η πλειονότητα των συναλλαγών, πέραν όσων εκτελούνται στο e-banking, γίνεται στα APS και στα ΑΤΜ. Επιπλέον, έχουν αυξηθεί οι digital γωνίες εντός των καταστημάτων, όπου εξειδικευμένα στελέχη παρέχουν τη βοήθειά τους και εκπαιδεύουν τους συναλλασσομένους στις ηλεκτρονικές πληρωμές. Σε οποιαδήποτε άλλη τραπεζική υπηρεσία είναι απαραίτητο το ραντεβού με τον αρμόδιο τραπεζοϋπάλληλο.
Οι καινούργιες online υπηρεσίες
Η αναβάθμιση του e-banking, η ανάπτυξη νέων εφαρμογών για κινητές συσκευές και η υιοθέτηση μεθόδων εξ’ αποστάσεως ταυτοποίησης των πελατών αποτελούν βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Πρόκειται για μια διαδικασία που έχει ήδη αρχίσει και επιταχύνθηκε μετά την πανδημία. Πλέον, μπορούν να ολοκληρωθούν online μία σειρά από συναλλαγές που μέχρι πρότινος απαιτούσαν επικοινωνία με το τηλεφωνικό κέντρο ή και επίσκεψη σε κατάστημα.
Αντιπροσωπευτικά παραδείγματα αποτελούν τα παρακάτω:
-Όλες οι τράπεζες επιτρέπουν την online εγγραφή στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) με άμεση χορήγηση των κωδικών εισόδου σε αυτές.
-Δίνεται η δυνατότητα online επικαιροποίησης των εγγράφων για την πιστοποίηση του πελάτη.
-Η Εθνική Τράπεζα και η Alpha Bank δίνουν πλέον τη δυνατότητα εγγραφής νέων πελατών, χωρίς να χρειάζεται επίσκεψη σε κατάστημα, με τη χρήση βιντεοκλήσεων για τους σκοπούς της ταυτοποίησης. Σύντομα και οι άλλες τράπεζες θα εφαρμόσουν το συγκεκριμένο μοντέλο.
-Είναι πλέον εφικτό μέσω e-banking το άνοιγμα λογαριασμών, καθώς και η υποβολή αιτήσεων για νέες πιστωτικές/χρεωστικές κάρτες και καταναλωτικά δάνεια, ενώ διατίθενται και απλά ασφαλιστικά προϊόντα.
-Στις κάρτες είναι εφικτή η υπενθύμιση ή αλλαγή του PIN, η τροποποίηση των ορίων τους, το προσωρινό τους πάγωμα ή η αρχική ενεργοποίησή τους.
Βασικό κανάλι διάθεσης προϊόντων το κινητό
Αργά ή γρήγορα η απελευθέρωση των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών στην ΕΕ (open banking) θα ασκήσει πίεση στους υφιστάμενους ομίλους, καθώς αναμένεται να προσελκύσει στην Ελλάδα διαδικτυακούς παίκτες που χρησιμοποιούν ως βασικό κανάλι διάθεσης των προϊόντων τους το κινητό. Η συγκεκριμένη τάση έχει ήδη αποκτήσει δυναμική στις ώριμες ευρωπαϊκές οικονομίες και θα είχε ήδη περάσει τα ελληνικά σύνορα εάν δεν είχαν μεσολαβήσει τα τετραετούς διάρκειας capital controls. Στο πλαίσιο αυτό, η ανάπτυξη του ψηφιακής τραπεζικού συστήματος αποτελεί ένα σημαντικό μέσο όχι μόνο για την αύξηση των εργασιών, αλλά και για την προστασία των μεριδίων αγοράς των παραδοσιακών τραπεζών από τους ανταγωνιστές που αναμένεται να εμφανιστούν τα επόμενα χρόνια.
Καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια αποσυμφόρησης των καταστημάτων και παροχής άμεσης εξυπηρέτησης στους πελάτες μπορεί να έχει το video banking. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο πελάτης από τον χώρο του επικοινωνεί με τον τραπεζικό του σύμβουλο χρησιμοποιώντας κάμερα και μικρόφωνο, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις είναι δυνατή και η υποβολή αιτήσεων.
Σήμερα, υπηρεσία video banking προσφέρουν μέσω του e-banking η Eurobank σε επιχειρήσεις και σε ιδιώτες που ανήκουν στην κατηγορία του personal banking και η Τράπεζα Πειραιώς στην κατηγορία personal banking. Επιπλέον στην Alpha Bank όλοι οι πελάτες μπορούν να προγραμματίσουν ραντεβού για βιντεοκλήση με στελέχη της τράπεζας.
Πηγή:in.gr